Hirtelen jött ötlettől vezérelve
mentünk el egy szép napsütéses tavaszi vasárnapon a Repülőgép Emlékparkba (új neve: Aeropark!!).
Ideálisnak tűnt az idő: nem volt sem túl meleg, sem túl hideg ahhoz, hogy a
szabadban sétálgatva öreg repülőket majd fel- és leszálló fiatal társaikat nézegessük.
Az új reptéri útról sajnos nem mutatja tábla az Emlékparkot. Ott kell lekanyarodni balra, ahol a „Holiday
Parking”-ot jelzi egy kék felirat (ez visz rá a régi reptéri útra). A néhány
méter múlva következő kanyarnál már van „Repülőgép Emlékpark” tábla, itt jobbra
kell fordulni. Az Emlékparkba bel lehet állni kocsival (ha van még hely), de
annak, aki a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren is szeretne körbenézni, a
kerítésen kívüli egy-két hely elfoglalását javaslom, mert ha gyalog elhagyjuk
az Emlékpark területét, a kocsink már nem szabályosan áll ott, és az őrző nénik
és bácsik ezt nagyon szigorúan veszik.
A családos belépő jelenleg 2800Ft, ez két felnőttet és két gyereket jelent, további gyerekeknek 300 Ft a
belépő, de csak akkor, ha elmúltak 3 évesek. Az Emlékparkban két repülőbe lehet
lépcsőn felmenni, a többi le van zárva, ám mi egyszer voltunk egy olyan
rendezvényen még évekkel ezelőtt, amikor majdnem mindegyik gépbe be lehetett
menni – úgy tűnik, az kivételes eset volt. Egy átlag napon marad tehát a két
megnyitott gép, de a többi sem unalmas, főleg, ha elolvassuk a tájékoztató
táblákat.
A gyerekeket persze nem csak a
gépek meg a hajtóművek érdekelték, hanem a kiszolgáló autók is, amelyekből
szintén van néhány példány mutatóba.
Egy leselejtezett mentőhelikopter is áll a
parkban. A gépek közül természetesen nem mindegyik volt fénykorában
utasszállító: van köztük a hadsereg kiszolgált példánya, teherszállító, de
agrár célokat szolgáló is.
Nézz a szemembe... |
... nézz mélyen a szemembe! :) |
Az emlékpark tele van
ürgelyukakkal! Hosszan figyeltünk meg messziről egy kis szaladó ürgét, aki
hol ide, hol oda loholt, néha eltűnt, de aztán újra felbukkant.
Mi nagyjából egy órát töltöttünk
el a parkban, ez komolyabb érdeklődés fennállásakor hosszabbra nyúlhat, de
nyűgös, kevésbé érdeklődő gyerekek esetén 30-40 perccel számolnék. Fedett szaletliben, kulturált padokon fogyasztottuk el az uzsonnánkat, itt van ivóvíz is.
Toi wc-kben lehet mosdózni. Kislányom az emlékpark területén kiskerekű babakocsiban
ücsörgött, a füvön kicsit döcögősen, de azért kényelmesen tudtuk tolni.
Babakocsival járható terep! |
A gyerekeknek mi sem lehetett
jobb és hatékonyabb motiváció a továbbhaladásra, mint a fel- és leszálló gépek folyamatos
látványa:
"Menjünk már közelebb az igazi repülőkhöz!" |
Egy szép, lekövezett sétány vezet el a parkolók mellett az emlékpark
bejáratától a 2B terminál Érkező kapujához, de az Induló kapuhoz is felmehetünk
lépcsőn vagy bent mozgólépcsőn. Mi megnéztük a reptéri imaszobát (szépen
megcsinálták), aztán tovább ballagtunk a 2A terminálra, a Kilátóteraszra.
A Kilátóterasz modern, automata
bejárata helyben váltott jegyekkel nyitható, melyeket gép ad ki. Sajnos a bankkártyánkat
az épp működő gép nem fogadta el, így bénáztunk egy kicsit azzal, hogy
megfelelő címletű készpénzt szerezzünk, mert a gép tízezrest nem fogad el. A belépő
400 Ft/fő, 2 év alatt ingyenes. További bénázásunk az volt, hogy elfelejtettük
a gyerekeket megpisiltetni belépés előtt, ám a teraszon nincs mosdó, és hiába
érvényes a jegy 24 órán keresztül, csak egyszeri belépésre jogosít, mocsokság… :( Hogy jót is mondjak: a Kilátóterasz
teljesen akadálymentesített, és újdonság volt számomra, hogy üvegfal védi a
látogatókat a nagy széltől. Így, hogy nem ért minket közvetlenül az egyre
erősödő, viharosodó szél, bizony majdnem két óra husssss elszaladt az
ácsorgással, nézelődéssel.
Háttérben indul egy EasyJet, és épp "parkol" egy olasz gép. |
Pedig a Malév csődje óta a Liszt Ferenc Repülőtér más
nemzetközi repülőterekhez képest nem is olyan forgalmas… Mégis mindig volt mit
nézni! Hol épp indult egy gép, hol becsekkolt utasok tömegét láttuk valahol
vonulni. Hol tűzoltó autó indult valahova, hogy várjon sok másik kiszolgáló
kocsival együtt egy leszálló gépet, hol egy lépcsőt toltak el valahonnan
valahová, hatvannal. :) Legnagyobb szerencsénk egy Air France géppel volt: őt még az elején láttuk
leszállni, majd beállni a helyére. Ezután kipakolták, az utasok kiszálltak, s
míg mi más gépeket bámultunk, megtankolták, feltöltötték a cateringesek,
megjöttek az új csomagok, beszálltak az új utasok, elfoglalták a helyüket a
pilóták, majd kitolták a gépet, és pont mikor eljöttünk, fel is szállt: kerek
történet.
Az Air France beáll, középen az EasyJet-be szállnak be az utasok, hátul a Helvetia gép pedig már a kifutón halad, közvetlenül felemelkedés előtt. |
Valamelyik
gép felszállásánál egy mellettünk álló kislány felkiáltott: milyen szép! És
tényleg. Valahogy meg tudom érteni a spottereket, akiknek az a hobbijuk, hogy
fel- illetve leszálló gépeket fotóznak a világ különböző repülőterein. Ebben
tényleg van valami nagyon szép, nagyon „felemelő”. :) Ferihegy egyik nem hivatalos internetes honlapján van egy külön oldal arról,
hogy a hozzáértők milyen helyeket ajánlanak spotterezéshez. Nagyobb gyerekekkel
akár egy-két ilyen hely meglátogatása is életreszóló élmény lehet.
Ehhez kapcsolódóan találtam egy geoládát:
igazi spotter helyszínt ajánl, és ahogy kivettem a hozzászólók mondataiból,
bizony itt órákat el lehet tölteni felnőtt- és gyerektársasággal egyaránt. Ahogy nekünk is sikerült, még spotterezés és
geoláda nélkül is.
Figyelem! Ezt a programot NEM ajánlom fagyos hidegben (egyik helyszín sincs nyitva), erős szélben illetve nagy hőségben (nincs árnyék sehol)!! Legjobb időpontok reptérlátogatásra a kellemes tavaszi/őszi napok, illetve nyáron a hűvösebb időszakok.
Bizony, az egyik ilyen spotter hely itt van tőlünk nem messze és esti fénynél is csodálatos! :)
VálaszTörlésElmennék szívesen.
VálaszTörlés