Legyen bár tanya vagy városi lakás, legyen többszintes óriás ház vagy egyetlen szobácska, legyen bár ultramodern vagy falusias, mindegy, ha egyetlen fő szempontot nézünk, nekem ez az első: tisztaság. Ha ez nincs meg, azonnal rossz szájízzel indulunk, innen a végeredmény már nem lehet ötös, akármilyen szép a táj és akármilyen kedves a szállásadó. És mi a tisztaság? Nem csak "ahol a papok táncolnak" portalanítás. Hány ilyet láttam... amikor véletlenül a gyerek hajgumija beesik az ágy mögé, Uram Teremtőm, miket találtunk már ott! Beépített ágyak, bútorok esetén hatványozottan igaz: nem csak előtte kell takarítani.
Sokan felhördülnek erre: na jó, ez alap, én tisztaságot tartok. De mi kell még ahhoz, hogy tényleg jó szállás legyen egy ház vagy egy lakás? Tapasztalt utazóként az alábbiakat állapítottuk meg a családdal:
- kényelmes fekhely, jó minőségű matraccal, tiszta, gusztusos, nem műanyag ágyneművel (aludtál már 38 fokban 100% viszkóz ágyneművel? Én igen. Brrrr.). A rossz matrac (vagy uram bocsá', nem is matrac!!): kuka. Miért? A vendég pihenni jön, nem azért, hogy kipróbálja a kidobott, de "ide még jó lesz" fekhelyet. A vendég lehet, hogy abban reménykedik, itt végre tud aludni, mert otthon mondjuk hangosak a szomszédban a kutyák. Egy rossz matrac és igénytelen ágynemű mindent tönkre tehet. Ne spórolj ezen.
- előre tisztázott feltételek. Például. Ha Te nem biztosítasz törölközőt, mert mondjuk az áraidat így kalkuláltad (idén is jártunk ilyen helyen), akkor mondd a vendégnek, és írd le, és kommunikáld minden módon, mert nincs annál kellemetlenebb, mint amikor az ember egy átdolgozott hét után izzadtan, hullafáradtan megérkezik egy szálláshelyre, alig várja, hogy vegyen egy kellemes zuhanyt, és akkor.... nincs törölköző. Se neki, se a szálláson. És nem az fog neki megmaradni, mikor az értékelést adja, hogy de hülye volt, hogy nem hozott törölközőt. Tisztázd, kommunikáld. Fizetés hogyanját is tisztázni kell előre. Ne ott találd ki, hogyan fizessen. Lehet, hogy ő nem így készült (nincs nála készpénz, csak SZÉP-kártyája van, stb.). Ha van olyan tárgyad, eszközöd, amit féltesz: emeld ki, mondd el, írass alá valamit, kérj kauciót, stb. Legyenek tisztázottak a feltételek!
- nincs zsúfoltság, a berendezés és a kert (ha van) nem nyomasztó, tömött, (megtömni egy helyiséget nem csak bútorral, de mintával és túlhaszált erős színekkel is lehet). Egy helyiség, ahol minden láthatólag azért van benyomorintva, mert a tulaj azt gondolta, jobb lesz így (vagy ne adj Isten, nem tudta hová rakni ezeket a dolgokat!!), nem alapja egy jó szálláshelynek. Ugyanígy a mintákban gazdag falak, berendezések is vibrálóak lehetnek. Egy kedves ismerősöm mondta egy szálláshelyről, hogy mindenhol SZÖVEGEK voltak, és mindent kénytelen volt automatikusan elolvasni - a hétvége után fáradtabban tért haza, mint ahogy odament. (Lelkesítő szövegek, mint "légy önmagad" és társai falon, lépcsőfokon, hímzésen, képeken - jóból is megárt a sok) Megjegyzés: a túlzsúfolt hely sem takarítás, sem befotózás szempontból nem ideális. A szállásadó saját magának is kedvez, ha áttekinthető tereket tervez vagy terveztet.
- felszereltség. Nyilván egy kulcsosház más, mint egy négycsillagos minősítést elnyert vendégház. Utóbbiban többre számít az ember. De! Amire számít a vendég, az legyen. Amire a szálláshely minősítése és a fogadható vendégek száma kötelez, legyen, de mondok még valamit: ha igazán kiemelkedően jó szállásadó akarsz lenni, legyen akár több is, mint ami kötelező. Hat tányér hat főre? És hová tálalok egy reggelinél, ha ki szeretném tenni szépen a felvágottakat, sajtokat? Legyen több tányér. Legyen több szék, ha megteheted. (akár összecsukható a kamrában). Tiszta pokrócok, fázósoknak. Alap. Bármelyik vendég, felnőtt is kiboríthatja véletlenül a kakaót, hogy törli, sepri, mossa fel, ha nem biztosítasz hozzá eszközöket? Kisgyerekes családok a célcsoportod? Mindenféleképpen legyen elérhető takarító eszköztár, DE eldugott, magas, gyerekek számára elérhetetlen helyen tárold a vegyszereket!!! (Én egy ecetet inni próbáló kisgyerek anyukája is vagyok... 2 hét kórház, de ha lúgot ivott volna, nem lett volna szükség kórházra...)
- jut eszembe: hőmérséklet házon belül. Milyen fontos, manapság főleg. Nyáron: kint van meleg, bent akarunk hűvösebbet (vályogházak, nádfedelesek előnyben), télen: kint van hideg, bent akarunk meleget (napelemesek, hőszivattyúsok, kályhások előnyben). Ha teheted, és te is fontosnak tartod, legyen egy garantált hőmérséklet. Ha nem teheted, TÁJÉKOZTASD vendégedet előre. Nálad 20.5 fok van, nem tudsz/akarsz többet. Ha így is jó, jöjjön, szeretettel várod. Nehéz ügy az, amikor a Vendég magának tekergetheti a termosztátot, és beállítja 30 fokra, majd szellőztet, mert melege támadt... Ez, csak ez a fejezet egy külön cikk témája lehetne, annyira jellegzetes probléma. Egyesek a termosztát bedobozolásával és lelakatolásával küzdenek a problémák ellen, mások extra pénzt kérnek fűtésszezonban, vagy légkondihasználat esetén. Ismétlem, ez egy külön téma, de ide is tartozik!
- biztonság, különösen, ha a családok a célcsoportodba tartoznak. Kis kerti tó, ha totyogósokat, kisgyermekeket is vendégül látsz? Felejtős. Legfeljebb kerítéssel, de akkor is átgondolandó, és különben is: úgy minek? (Én ekkora korú gyereket medencés szálláshelyre sem vittem, miután egyszer egy távoli ismerős ismerősének a gyereke egy kerti medencébe fulladt bele egy esküvőn.) Kút a kertben? Lezárni! Aknák? Ugyanez. Meredek pincelejáró? Biztonságos elkerítés! Balesetveszélyes küszöbök, kisebb lépcsők? Ha teheted, módosíts, ha nem teheted: minden módon jelezd. Csúszós felületek? Billegő kerítés, rosszul beállított kapu? Ne legyen! Egy barátnőm kisfia a nyaralás utolsó napján a szálláshelyen törte el a gerincét, mert a rosszul beállított, dögnehéz kapu szó szerint rácsukódott a kisfiúra (jól van hála Istennek azóta). Üvegfelületek rögzítés nélkül? Életveszély! (Nem kitalálom, becsszó megtörtént velünk: két különböző igényes és nem olcsó szálláshelyen, rögzítetlen üvegfelület, mint asztallap fém lábakon. Az egyiket mit sem sejtve el is törtük!!)
- harmónia. Színek, formák, anyagok és minták. Az ember nem is gondolná, mennyire tönkre tudja vágni a szálláshelyen töltött időt az, ha vibrál a vörös a hálószoba falán, és nem tudok tőle aludni, ha unodító a sötétítő függöny anyaga, és behúzni sem szeretném, mert nem akarok hozzáérni (true story), ha ragad a fa asztal lapja, és semmivel, de semmivel nem tudja még a vendég sem lepuceválni (megtörtént velem), ha a képek nem csak rondák, de szinte zavaróak (pajzán képek, gyerekekkel?!). Mert a szálláskiadó szerint jólvanazúgy. Nem, nincs jól. I-gé-nyes-ség. Kulcsszó.
Összességében a jó szállás nem egy odaizélt ingatlan, aminek a kulcsa át van adva, azt jól van, lehet fizetni, kedves vendég. Hanem a jó szállás egy szívvel-lélekkel kialakított "alig vártunk téged" hely, ami lehet személyes vagy személytelen berendezésű, jól takarítható, ezért ragyogóan tiszta, kényelmes, megfelelően felszerelt, biztonságos és harmonikusan áttekinthető.
Természetesen, mindezeken felül vannak még extrák, amiket kínálhatunk a vendégeknek, de mit sem ér az extra plusz szolgáltatás, ha az alapok rosszak.
- Úgy érzed, fejlesztésre szorul a szállásod?
- A fentiek tekintetében több ponton is elgondolkodtál?
- Szintet lépnél, új formába öntenéd kedves kiadandó házadat, lakásodat?
- Az alapokkal jól állsz, de az extrák tekintetében bizonytalan vagy, nem tudod, merre tovább?
Keress meg, gondolkodjunk közösen!
Szállásműhely - szálláshelyfejlesztés szívvel-lélekkel
szallasmuhely.hu
Szívesen olvasnál további érdekes cikkeket belföldi turizmus tematikában, kifejezetten családos nézőpontból? Iratkozz fel a Barangoló Hírmagazinra ITT!
Számomra egy jó szálláshelyen vannak szelektív kukák és komposztáló. :)
VálaszTörlés